5 Tips Til Søgeord I AdWords

5 Tips til søgeord i AdWords

Med en søgeordsanalyse vil du og din virksomhed få den nødvendige indsigt i, hvordan jeres målgruppe bruger søgemaskinerne til at finde søgeord til AdWords. Jo bedre du kender målgruppens søgeadfærd på nettet, des lettere kan du ramme målgruppen med lige præcis dit budskab eller produkt.

Den udvalgte målgruppe bruger garanteret en lang række forskellige søgeord for at finde frem til netop det produkt eller serviceydelse, de efterspørger. Men hvilke søgeord søger din målgruppe på? Og hvilke søgeord konverterer bedst? Hvad er de lavest-hængende frugter, og hvor meget skal der til for at få succes med dine udvalgte søgeord til AdWords?

En ordentlig søgeordsanalyse vil kunne hjælpe dig godt i gang med at få mest muligt ud af dine annoncer. Men hvor er faldgruberne? Og hvad skal man være særligt opmærksom på? Vi giver dig svaret her.

1. Pas på din bredde  Lav en søgeordsanalyse

En klassisk fejl, som mange begår, er, at de ikke får helt styr på bredden af de søgeord til AdWords, de vælger at byde på.

Brug derfor tid på at lave en grundig søgeordsanalyse. Det giver en god base for at byde strategisk på søgeord. På den måde spilder du ikke penge på søgeord, dine kunder alligevel ikke finder dig på.

Det kan være en god idé at starte med at sortere i relevante og mindre relevante søgeord. På den måde finder du frem til de søgeord, som giver trafik af høj kvalitet til dit website.

Det kan være fristende at byde på mange forskellige søgeord inden for en bestemt kategori – især hvis du befinder dig i en branche, hvor søgevolumen er lav. Men du bør i stedet holde fokus, begrænse dig og fokusere på relevante søgeord. Det gælder også, når du opbygger dine kampagner i AdWords.

Gå i dybden med kampagnerne og prioriter muligheden for at skrive relevante annoncer til de forskellige kategorier. Jo mere målrettede dine kampagner og søgeord er, des lavere risiko er der for at sende dine besøgende ind på forkerte links og annoncer.

2. Husk brugen af negative søgeord

Hvad er negative søgeord til AdWords helt præcist, og hvordan bruger vi dem?

Negative søgeord er kort fortalt søgninger, du ikke ønsker at blive vist på. Og de er vigtige at gøre brug af, når du har sorteret de mindre relevante søgeord fra.

Lad os sige, at du har en webshop, hvor du sælger nye møbler – og ikke gamle eller brugte møbler. Så tilføjer du “brugte” eller “gamle” som negative søgeord.

Negative søgeord sparer dig og dit website for en masse forgæves klik. Men de kan også forbedre din CTR betydeligt og dermed give dig et bedre kvalitetsresultat.

Det er en god idé at tage et grundigt kig i din Search Term-rapport i AdWords og fravælge de søgeord, som ikke er relevante, eller som du ikke ønsker at betale for fremadrettet.

3. Brugen af nye søgeord

Udover negative søgeord skal du også være opmærksom på nye, potentielle søgeord til AdWords.

Det kan være en god idé at kigge dine annoncegrupper igennem for at finde nye og mere specifikke søgefraser, som kan være relevante at tilføje til dine allerede eksisterende annoncer og landingssider.

I hver annoncegruppe kan du se statistik for, hvordan dine søgeord performer. Her kan du virkelig hente resultater hjem ved at udvælge de søgeord, der performer bedst.

Fordi de termer, folk søger på, hele tiden ændrer sig, er en søgeordsanalyse ikke bare noget, du kan lave og så lade ligge. Analysen skal opdateres, så den hele tiden matcher de søgninger, der leder din målgruppe ind på dit website.

4. Byd på dit eget brand → før dine konkurrenter! 

Det er vigtigt at tænke ud af boksen ift. søgeordsanalysen. Men man må heller ikke underkende vigtigheden i at byde på sit eget mærke. Hvis man ikke byder på sit eget brand igennem Google Adwords, kan man risikere, at andre konkurrerende virksomheder vil gøre det.

Dine konkurrenter kan i princippet bruge dit mærke til at nå dine potentielle kunder før dig, uden at kunden opdager, at vedkommende er endt på en anden side. Det kan lyde helt utroligt, men det er slet ikke ulovligt at bruge andres brand i sine annoncer. Det kan endda ud med, at dine konkurrenter bliver vist i toppen, når folk søger på dit brand.

Det vil som oftest give rigtig god mening at gå benhårdt efter at ligge højst på eget brandnavn, fordi de, der søger efter din virksomhed, højst sandsynligt bliver til konverteringer – altså besøgende, der rent faktisk bliver til kunder.

Så ved at byde på eget brandnavn, øger du ikke bare sandsynligheden for, at folk besøger dit website. Du minimerer også risikoen for, at konkurrenter byder sig ind på dit brand.

5. Tag højde for konkurrencen

Det sidste fokuspunkt på siden handler om dine nærmeste konkurrenter, og hvorfor det kan være en god idé at holde øje med, hvilke søgeord de bruger, og hvad de lykkes med.

Når du kigger på konkurrencen, skal du altid huske på, at placeringer som udgangspunkt er relative. Du kan sagtens ligge i bunden med en superoptimeret hjemmeside, hvis de andre er endnu bedre optimeret.

At estimere hver enkelt konkurrent på et givent søgeord kan være ekstremt ressourcekrævende. Det kan derfor være en fordel at gå efter bestemte emner og fokusere på konkurrenternes placering her, så du ikke skal koncentrere dig om at ligge øverst på alle søgeord.

Og til allersidst… Du skal altid huske disse 3 ting, når du vælger søgeord til AdWords:

Du skal have 3 parametre med i dine overvejelser, når du vælger søgeord:

  • Konkurrence
  • Relevans
  • Potentiale

 

Husker du disse 3 ting, er du allerede godt i gang med at vælge søgeord, der får dit website til at performe bedst muligt.

Leave a Comment